Znáte to. Máte sedm tvarů jednoho slova a potřebujete jen jeden z nich. Jak určit, který pád podstatného jména je ten správný? Chce to trochu cviku, ale jde to. Pojďme si ukázat, jak.
Třeba vyprávíte, co jste viděli na procházce. V parku byla zajímavá žena. Co řeknete? Viděla jsem zajímavou ženu nebo zajímavou ženou? Nebo Viděla jsem zajímavý žena?
Abyste to rozlišili, potřebujete nejdřív najít vztah mezi slovesem vidět a slovem žena. Ten zjistíte jednoduchou otázkou: Koho jsem viděla? Když se podíváte na pádové otázky, zjistíte, že Koho je ve 4. pádě. Tak řeknete Viděla jsem zajímavou ženu. 🙂 Kdybyste viděli zajímavou sochu, zeptáte se Co jsem viděla? Co je v 1. a 4. pádě. Víte, že první pád se používá pro podmět (tedy pro toho, kdo danou činnost dělá), a je jasné, že potřebujete 4. pád.
Teď si možná řeknete, tohle bylo jednoduché. Ale co když tam je předložka? A co když u té předložky mohu použít několik pádů? I na to pomůže otázka. Pojďme na to. Třeba zrovna u předložky na.
V jakém tvaru bude slovo věž ve větě Hodiny na …….. ukazovaly půl osmé? Zase se podíváte, s jakým slovem tvoří věž smysluplné spojení. Nabízí se slovo hodiny. A taky potřebujete sloveso. Takže Na čem hodiny ukazovaly půl osmé? Znovu se podíváte do pádových otázek a zjistíte, že Čem je otázka pro 6. pád. 6. pád slova věž je věži a tak věta bude: Hodiny na věži ukazovaly půl osmé.
A jen pro pořádek si pojďme představit, co by znamenala věta se 4. pádem, který může po předložce na také být. Větu bychom řekli třeba: Hodiny na věž ukazovaly. Vidíte to? Jak hodiny slezly z věže, postavily se před ni a ručičkama na ni ukazovaly? Protože Na co ukazovaly? 🙂
A takhle to brzy můžete umět i vy s pomocí mého online kurzu češtiny. V jeho prvním díle se bezpečně naučíte poznávat a používat první a čtvrtý pád. A konečně je začnete používat jako rodilý Čech. Rychle, snadno a přirozeně.